You are currently viewing Dbałość o relacje i kompetencje pracowników gwarantem rozwoju firmy

Dbałość o relacje i kompetencje pracowników gwarantem rozwoju firmy

Błędy, pomyłki, niedociągnięcia – niemalże każdego dnia menadżerowie mierzą się z takimi sytuacjami. Poszukiwanie winnego – osoby która za to odpowie – to tylko jedna z możliwych reakcji. A jak Ty podchodzisz do sytuacji, w której ktoś w Twoim zespole popełnił błąd?  

Czy ważniejsze jest dla Ciebie zdiagnozowanie, kto to zrobił, czy bardziej jak do tego doszło? Uważasz że, jeśli pracownik popełnił błąd, musi otrzymać karę? Automatycznie koncentrujesz się na pociągnięciu go do odpowiedzialności czy wolisz skupić się na przeciwdziałaniu zaistniałej sytuacji w przyszłości? 

Jeśli jako menadżer wymierzasz karę, ponieważ jesteś przekonany, że to skłoni pracownika do refleksji i wyciagnięcia wniosków, pewnie masz rację.

Ale czego się jeszcze go to nauczy ?

Takie wynikające z obawy przed karą podejście będzie dla niego bezpieczniejsze niż konfrontacja z menedżerem i próba znalezienia rozwiązania. 

Drugie podejście, którego sama jestem zwolenniczką, jest podejściem partnerskim, mającym na względzie dobre samopoczucie obu stron i uwzględniające ich potrzeby. Polega ono na budowaniu zaufania, które stanowi bazę dla długofalowych, partnerskich relacji zawodowych. Uczy szukania rozwiązań, wyciągania wniosków, chęci rozwijania się i reagowania w odpowiedni sposób. 

Odpowiedni, czyli jaki?

Nie mamy wpływu na sytuację, która już się wydarzyła. Możemy jednak wykorzystać ją, wyciągnąć z niej wnioski i sprawić, by stanowiła nauczkę na przyszłość. Kluczowe jest, aby pracownik odpowiedział sobie na pytania: 

Warto, też aby i manager zastanowił się nad jedna kwestią: 

Dlaczego rozwój Twoich pracowników jest tak ważny?

Firma DeLab obliczyła, że 6,6 mln osób w Polsce pracuje w zawodach, które znikną z rynku pracy w ciągu najbliższego dziesięciolecia. Według McKinsey w tym samym czasie ponad 375 mln osób na świecie, zmieni zawód zdobywając zupełnie nowe umiejętności, co oznacza, że zmiana ta może mieć wpływ i na Twoja Firmę    

Wynika to z postępu technologicznego i zmian społecznych, jakie on generuje. 

Już dziś po świecie poruszają się autonomiczne samochody, które do swojego rozwoju wykorzystują pamięć kolektywną. Drony pocztowe stały się rzeczywistością i po wielu tysiącach udanych dostaw paczek w Australii wkroczyły na rynek Europejski. 

Co to dla nas oznacza?

Dostosowywanie się do zmieniającej się rzeczywistości, wykorzystywanie nowych technologii w pracy i w edukacji stają się kluczowe. Podnoszenie umiejętności (upskiling) swoich pracowników i przekwalifikowywanie ich (reskilling) nie jest już tylko modnym hasłem, a kierunkiem rozwoju, który każdy menedżer powinien zaplanować dla siebie i swojego zespołu, aby przygotować się na przyszłe wyzwania. 

 Jak to zrobić? 

Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zbudują najlepsza wersje Twojego biznesu.  

Beata Lipska

Beata Lipska

Konsultant biznesowy
Wiceprezes Zarządu Business Partners

Dodaj komentarz