You are currently viewing Jak używać komunikacji marketingowej, by zostać usłyszanym? 

Jak używać komunikacji marketingowej, by zostać usłyszanym? 

Wykorzystanie Analizy danych

Zacznijmy od historii Cambridge Analytica, która posiadała szczególną zdolność znajdowania i dokonywania analizy danych, które następnie wykorzystywane były do tworzenia szytej na miarę komunikacji marketingowej, wpływającej na odbiorców firmy. Jak to funkcjonuje? Popatrzmy…

Wielki skandal związany z Cambridge Analytica rozpoczął się w momencie uzyskania przez nich informacji na temat profili milionów użytkowników portalu Facebook, które posegregowali następnie na określone grupy w oparciu o ich własne interesy, by w końcu stworzyć kampanię polityczną mającą na celu wpłynąć na poglądy milionów głosujących podczas wyborów w Stanach Zjednoczonych z 2016 roku. Brzmi kompleksowo? Krótko mówiąc zrozumieli sposób myślenia poszczególnych osób, a następnie dostarczali im treści z przekazem, jakiego te osoby potrzebowały.

Bardzo podobna sytuacja miała miejsce z Emmanuelem Macron w momencie wyborów prezydenckich we Francji. Za pomocą analizy danych, niezwykle zaawansowany zespół naukowców specjalizujących się danymi, wychwycił i zidentyfikował wyborców niezdecydowanych w mediach społecznościowych i następnie pomógł ukształtować przekaz w sposób przemawiający właśnie do tej grupy. W rezultacie tego zabiegu Macron został prezydentem Francji. 

Żyjemy w erze danych

Zarówno rządy, jak i korporacje zdają sobie z tego sprawę i wykorzystują tę wiedzę nawet podczas wojen hybrydowych. Jest powszechnie wiadomym, że Chiny posiadają marketingowe “farmy” smartfonów, których zadaniem jest wspieranie określonych produktów w sieci poprzez pisanie fałszywych pozytywnych opinii. Drugi przykład może stanowić agencja prasowa telewizji Russia Today, która, wstawiając swoje wideo na youtube, potrafi w rekordowym tempie kilku minut po zapostowaniu filmu otrzymać pod nim nawet kilkaset pozytywnych komentarzy tworzonych przez nieistniejące osoby. 

A jak Ty możesz lepiej komunikować się, aby stworzyć swoją markę bardziej rozpoznawalną? Poniżej kilka jasnych rad na ten temat: 

  1. Używaj heatmapy, czegoś w rodzaju monitora aktywności, który pokaże Ci, jakiego rodzaju aspekty Twojej działalności mają największy wpływ na wybory dokonywane przez Twoich klientów. Czy chodzi o cenę produktu, o jakość dostawy, a może o wiarygodność Twojej marki?

  2. Nawiąż kontakt ze swoimi najlepszymi dziesięcioma klientami, zaoferuj im zniżki w zamian za pozwolenie przeprowadzania comiesięcznych, krótkich wywiadów, które pozwalą Ci zbierać dane. Zadawaj im jedno strategiczne pytanie, ale z pięciu różnych perspektyw (np. “Co sprawiło, że wybrałeś akurat naszą ofertę?”). Pozwoli Ci to poznać czułe punkty, najważniejsze ambicje i potrzeby takich klientów, a w konsekwencji zbudować stronę docelową Twojej organizacji.

  3. Może to zabrzmieć dziwnie, ale jeśli wprowadzasz na rynek nowy produkt, nikt nie kupi go od tak. Ludzie potrzebują najpierw zobaczyć znaczące opinie innych. Dlatego, by pozostać etycznym (nie być jak Russia Today) zaproś swoich zaufanych przyjaciół, by wypróbowali nowy produkt, a następnie mogli napisać referencje i podzielić się swoimi wrażeniami.

  4. Komunikacja Twojej marki musi opierać się na wiedzy. Jeśli nie jesteś w stanie przyciągać zupełnie nowych, nie znających wcześniej Twojej firmy klientów we wczesnej fazie relacji z nimi, problem może tkwić w archetypie, jaki stosujesz – wizerunku i sposobie komunikacji Twojej własnej firmy. Wówczas ludzie mogą nie rozumieć w pełni Twojego produktu lub usługi i nie dostrzegać obietnicy, jaką niesie za sobą zainwestowanie w nie. Przykładowo Steve Jobs posługiwał się archetypem kreatora.

  5. Posiadanie odpowiednich danych pomoże Ci zbudować społeczność naturalnych “rzeczników marki” – klientów, którzy wierzą w nią na tyle, by z własnej woli promować ją, nie otrzymując za to żadnych pieniędzy. Skup cały swój wysiłek i wszystkie starania na zapewnieniu klientowi w ramach jego potrzeby, więcej niż on sam komunikuje. Na przykład, gdy pragnie dobrej kawy, pokaż mu, skąd ją bierzesz, jak wygląda historia jej ziaren, a do tego za każdym razem nazywaj go po imieniu (tak, jak robi to Starbucks).

W jaki sposób elitarne doradztwo Business Masters pomaga rosnąć Twojemu biznesowi i wzmacnia go?

Jeśli zdecydujesz się wziąć udział w strategicznej sesji marketingowej Business Masters pomożemy Ci:

Jeśli jesteś zainteresowany udziałem w godzinnej, darmowej sesji dot. marketingu ukierunkowanego na wzrost lub super produktywność, napisz do mnie na adrian@businessmasters.pl.

Adrian Moreno

Konsultant Business Masters, doradca zarządów ds. rozwoju, growth hacker ["haker rozwoju"] w sektorze B2B dla firm z pierwszej półki (Asseco, Subex, Noyen, Cyberproof) z dużym doświadczeniem w zakresie internacjonalizacji polskich firm za granicą, Growth hacking to metodologia, która pozwoliła Emmanuelowi Macronowi wygrać wybory, została również wykorzystana w Dolinie Krzemowej do zwiększenia wzrostu najszybciej rozwijających się firm na świecie (AirBnB, Facebook, Uber, Paypal, Dropbox, itd.).

Dodaj komentarz