Czy jesteś przedsiębiorcą małej lub średniej wielkości? Jeśli tak, być może wydaje Ci się, że jeszcze nie potrzebujesz marketingu.
Stany Zjednoczone są światowym numerem jeden, gdy chodzi o liczbę przedsiębiorców funkcjonujących na rynku. Na drugim i trzecim miejscu plasują się kolejno Niemcy i Wielka Brytania. Nie bez powodu w tak niewielkim miejscu jak Dolina Krzemowa powstały najszybciej rozwijające się firmy na świecie w historii ludzkości. Jednym z kluczowych czynników w tej kwestii pozostaje świadomość dobrych praktyk. Pozwól, że wyjaśnię – gdy rynek staje się tak konkurencyjny, te najlepsze praktyki zaczynają być dostępne dla wszystkich.
W konsekwencji rynek znajduje nowe metody na osiąganie przewagi konkurencyjnej. Amerykańscy przedsiębiorcy muszą być zdolni do ciągłego śledzenia tzw. “state-of-the-art” czyli z języka angielskiego najnowocześniejszych i przełomowych rozwiązań dla danej branży. Właśnie to sprawia, że te a nie inne kraje przodują w dziedzinie technologii i biznesu.
Czy musisz inwestować tysiące złotych?
Odpowiedź jest prosta: nie. Nie potrzebujesz wyjątkowo skomplikowanej strategii marketingowej w małej firmie, jednak warto znać kluczowe wskaźniki, które mogą pomóc Ci zaimplementować w ramach Twojego biznesu najlepsze praktyki i ukształtować Twoją komunikację tak, aby możliwie najskuteczniej trafiała do Twojego klienta lub użytkownika i wpłynie na niego.
2 łatwe do zaimplementowania systemy
Jeśli Twój biznes już istnieje..
Po stworzeniu budzącego podziw produktu, należy skoncentrować swoje wysiłki na marketingu i sprzedaży. Do podstawowych najlepszych praktyk marketingowych, w których stworzeniu możemy Ci pomóc, należą:
- analiza buyer persona - to pewien szkielet, która umożliwi Ci zrozumienie Twojego klienta i w konsekwencji pozwoli na zbudowanie komunikacji będącej strzałem w dziesiątkę i zachwycenie go;
- struktura zadań do wykonania (ang. Jobs to be done) - to narzędzie ma za zadanie pomóc Ci uzupełnić analizę buyer persona poprzez zrozumienie kluczowych problemów, potrzeb i ambicji Twojego klienta;
- USP canva (ang. Unique selling proposition) - unikalna propozycja sprzedażowa) – narzędzie, które pozwoli odpowiedzieć Ci na pytanie, dlaczego Twój produkt jest lepszy od produktów konkurencyjnych i jaka jest Twoja niepowtarzalna przewaga rynkowa – wartość, której nikt inny na rynku nie posiada?
- OMTM canva (ang. One metric that matters) - jeden wskaźnik, który ma [kluczowe] znaczenie) - najszybciej rozwijające się firmy na świecie znajdują kluczowy wskaźnik, który należy monitorować i to na nim precyzyjnie skoncentrowane są najważniejsze wysiłki zespołu.
Jeśli tworzysz nowy produkt lub usługę...
Poniżej możesz zaobserwować model wzrostu z Doliny Krzemowej, który pomoże Ci zweryfikować, w jakim kierunku zmierza Twój produkt lub usługa i jak wykonać kolejny krok.
- Empatia - dotyczy zrozumienia 15 Twoich najlepszych klientów i odnalezienia w tej grupie odbiorców pewnych cech wspólnych. Jeśli nie jesteś zdolny do znalezienia 15 osób w celu wykonania takiego badania marketingowego, lepiej zapomnieć o sprzedaży czegokolwiek. Znajdź nowy problem, stanowiący poważną trudność, z którą zmaga się wiele osób na rynku, a następnie zdiagnozuj, czy ktokolwiek byłby skłonny zapłacić za konkretne rozwiązanie.
- Przyciąganie i “lepkość” (ang. Stickiness) - czy idea Twojej usługi lub produktu jest w stanie wywołać efekt wow u innych ludzi? Czy będą oni w stanie poświęcić czas na wizytę raz lub dwa razy w tygodniu? Zadaj im pytanie, jak by się poczuli, gdyby Twój produkt lub usługa nagle zniknął z rynku. Jeśli wyrażą zaniepokojenie lub smutek, oznacza to, że ten produkt przyciąga i jest lepki. Przetestuj produkt/usługę najpierw na małej, zaufanej grupie odbiorców, aby uzyskać potwierdzenie swoich hipotez.
- “Wirusowość” (ang. Virality), zdolność do rozprzestrzeniania się - odpowiada na pytanie, jak szybko Twój modelowy klient zaprosi innych potencjalnych użytkowników do przetestowania Twojego produktu lub usługi. Jeśli dzieje się to szybko i w stałym tempie, oznacza to, że możesz osiągnąć szybki wzrost. Zastanów się, jak możesz zachęcić swoich odbiorców do polecania Twojego produktu lub usługi?
- Dochód - aby przetrwać w biznesie, musisz zarabiać - pomysł na Twój biznes może być świetny, ale nie można zapomnieć o pytaniu, ile tak naprawdę inni mogą Ci zapłacić. W Dolinie Krzemowej wiele start-upów rozpoczyna od zbudowania 10 modeli dochodu już na samym początku. Czy ludzie wyciągną swoje portfele, by Ci zapłacić czy stale będą poddawać pod wątpliwość wartość cenową Twojego produktu lub usługi?
- Skalowanie - oznacza zidentyfikowanie najlepszych dźwigni (wyzwalaczy) i przynoszących realne efekty praktyk spośród tych, które badałeś na wcześniejszych 4 etapach, i skoncentrowanie całej swojej energii właśnie na nich – tych najbardziej korzystnych. Znajdowanie nowych szybko osiągalnych kanałów i odbiorców, w których możesz znaleźć miejsce dla swojego biznesu pozwoli Ci przejście z poziomu małej do dużej firmy.
W ofercie Business Masters posiadamy szkolenia, które mogą pomóc zarówno Tobie, jak i Twojemu zespołowi zaimplementować wszystkie najlepsze praktyki należące do podstaw najwyższej klasy marketingu.