Cele czy cele transformacyjne?
Teraz zastanów się, jak rozpoczynały najskuteczniejsze przedsiębiorstwa na świecie. System OKR to znakomity game changer, przełom, który umożliwia gwiazdom rocka, naukowcom i nawet firmom takim jak Google wejść na poziom mega-gwiazd. System OKR jest użyteczny dla całych dobrze prosperujących firm i pracujących wewnątrz nich zespołów, działa także w przypadku realizowania indywidualnych celów, a nawet pozwala wypracować sobie drogę do zostania światowym liderem.
OKR interview
Największą zaletę OKR stanowi fakt, że skupia się on na “znakomitym wykonaniu” (ang. excellent execution).
Realnie transformacyjne zespoły są zdolne do połączenia swoich ambicji z pasjami i wizjami. Trzy główne czynniki, które należy uznać za newralgiczne, gdy chodzi o stworzenie niezwykłego OKR, to:
- MISJA - zdefiniuj dlaczego, jaki jest stosunek Twoich ambicji do celów i pasji. Ten punkt funkcjonuje jak “wyrzutnia” dla dobrego OKR.
- REALNE CELE - w sposób zdecydowany zdefiniuj, co tak naprawdę chcesz osiągnąć.
- KLUCZOWE REZULTATY - punkt ten dodaje przejrzystości sposobom, które mają pomóc Ci osiągnąć cele i uczynić je mierzalnymi.
Pociągnij za spust
Przykład Google dostarcza Ci wzorca. Wyobraź sobie 2 młodych, całkowicie spłukanych mężczyzn w garażu, jak oni zaczynali? W tamtym czasie John Doerr pomógł im wprowadzić system OKR. Doerr wspierał część najbardziej wybitnych, odnoszących sukcesy światowych przedsiębiorców takich jak Larry Page, Sergey Brin czy Eric Schmidt z Google, Jeff Bezos z Amazon.com oraz Scott Cook i William Campbell z Intuit.
Gdzie były cele i kluczowe rezultaty, które poprowadziły Google do bycia megagwiazdą? Oceńmy ich.
- MISJA/DLACZEGO? Dać wszystkim ludziom dostęp do całości światowych informacji.
- REALNE CELE/CO? - Stworzyć największą przeglądarkę i zbudować nowej generacji platformę klientów dla przyszłych internetowych aplikacji.
-
KLUCZOWE REZULTATY/JAK? :
1. Dotrzeć do 20 milionów aktywnych użytkowników w ciągu 1 roku - cel nieosiągnięty.
2. Dotrzeć do 50 milionów aktywnych użytkowników w ciągu 2 lat - cel nieosiągnięty.
3. Dotrzeć do 100 milionów aktywnych użytkowników w ciągu 3 lat - cel osiągnięty.
Zauważ, że przeprowadzono wnikliwą i uważną analizę aby wybrać odpowiednie mierniki dla kluczowych wyników, wyrażenie „aktywni użytkownicy” jest bardzo ważne, oznacza ono, że użytkownicy przyjęli w swoim życiu takie narzędzie, które weryfikuje, czy Twoje „CO” naprawdę tam jest. Pamiętaj, że Google’owi nie udało się osiągnąć celu w pierwszym i drugim roku, ale zamiast się cofać, każdego roku podnosili poprzeczkę celu, nawet jeśli go nie osiągnęli. To głupota czy odwaga? Google i powołany przez niego konglomerat “Alphabet.inc” to aktualnie trzecia największa pod względem przychodów firma technologiczna na świecie, a przy tym jedna z najbardziej wartościowych według magazynu Forbes.
Teraz Twoja kolej! Jakie jest Twoje OKR?
Skorzystaj z tego dokumentu, żeby zbudować swoje ultra wyraziste cele. Miej na uwadze zasadę 50/50 mówiącą o tym, że 50% wysiłku przeznaczonego na osiąganie celów może pochodzić od wartościowego przywództwa w firmie, a drugie 50% stanowi wynik dobrze funkcjonującego poziomu operacyjnego.
Misja/Dlaczego?
Cele/Co?
- ISTOTNY - upewnij się, że Twoje “co” może mieć wielkie znaczenie dla ludzkości.
- KONKRETNY - upewnij się, że Twoje “co” nie jest pojęciem mglistym lub abstrakcyjnym.
- ZORIENTOWANY NA DZIAŁANIE - Twoje “co” musi być działaniem, a nie jedynie ideą.
- INSPIRUJĄCY - Twoje “co” ma sprowadzać WOW na usta osób, które o nim usłyszą.
Kluczowe rezultaty/Jak?
- SZCZEGÓŁOWE I OKREŚLONE W CZASIE - jaki ma być efekt określony w liczbach i kiedy ma nastąpić.
- ODWAŻNE, ALE REALISTYCZNE - załóż 50% prawdopodobieństwa, że nie da się ich osiągnąć.
- MIERZALNE I WERYFIKOWALNE - wyznaczaj “kamienie milowe”, oceniaj je i rewiduj je w każdym tygodniu.
Przyj do przodu, aby osiągnąć swój cel, co najmniej w 70-ciu procentach na przestrzeni 1-3 lat. Osoby, które wyznaczają odważne cele, mogą często osiągnąć kiepskie 2% w początkowej fazie rozwoju, ale to właśnie takie osoby są realnymi innowatorami, których potrzebujesz w swojej organizacji, by wznieść ją na kolejne poziomy. Myśl odważnie i nie bój się porażek.